Zistenie poruchy napínacieho kolesa, aby sa predišlo ďalším poškodeniam a výdavkom

Predné a zadné napínacie kolesá v stroji so zdvihnutým hnacím kolesom sú v skutočnosti napínače reťaze pásu. Napínacie kolesá udržiavajú reťaz v správnom napnutí a vedú ju počas jej otáčania. Reťaz pásu je v zásade ako lano, ktoré sa neustále ukladá a opätovne zdvíha v cyklickom pohybe, ktorý umožňuje stroju pohybovať sa takmer po akomkoľvek teréne. Poškodenie čapov kolesa môže mať fatálne následky pre reťaz, najmä ak dôjde k prasknutiu čapu napínacieho kolesa.

Typická progresia dezintegrácie napínacieho kolesa je nasledovná

1. Reťaz je príliš napnutá napínačom pásu

Keď napínač pásu vyvíja príliš veľkú silu na reťaz, zvyšuje zaťaženie pohonnej sústavy a rozpierok na koncoch, teda napínacích kolies. Zadné napínacie koleso je najviac zaťažené, keď stroj prenesie výkon cez zadné napínacie koleso do hlavnej prevodovky vpred, zatláčajúc nečistoty alebo prerážajúc ich. Pozrite si nižšie uvedený obrázok znázorňujúci naprogramovanú dráhu nad zadným napínacím kolesom a prevodovkou, keď stroj zatláča nečistoty.

PAMÄTAJTE
Pravidelné kontrolovanie napnutia pásu a monitorovanie teploty pomocou termovízneho zobrazovania môže zabrániť vážnym poruchám napínacích kolies a nákladným opravám.

2. Nadmerné prehrievanie v dôsledku trenia medzi čapom kolesa a puzdrom

Toto je možné zistiť pomocou termovízneho zobrazovania v infračervenom spektre. V takých prípadoch zátky na koncoch čapu vyskočia v dôsledku zvýšenia teploty a tlaku – čo je možné zaznamenať pozorovaním chýbajúcich zátok na koncoch čapu a unikajúceho oleja.

3. Nadmerné prehrievanie môže v tomto okamihu spôsobiť niekoľko typov porúch:

a) Puzdrá sa môžu zaseknúť na čape a začať sa otáčať v otvore napínacieho kolesa. Dochádza k tomu v dôsledku tak silných síl vyvolaných napätím, že mazací olej medzi bronzovým puzdrom ložiska a napínacím čapom je vytlačený, čo spôsobuje priame trenie medzi čapom a ložiskom. Venujte pozornosť odieraniu materiálu na nasledujúcom obrázku.

Ocieranie a prenášanie kovových čiastočiek medzi puzdrom a čapom:

Ocieranie vnútornej steny otvoru kolesa v dôsledku zaseknutia puzdra na čape:

b) Čap sa môže v extrémnych prípadoch zlomiť, čo spôsobí poškodenie otvoru napínacieho kolesa a ďalších dielov.

Prasknuté čapy napínacieho kolesa:

Prasknutie čapu môžete zaznamenať, keď napínacie koleso už nie je na svojom mieste a trie sa o vnútorné plochy rámovej zostavy. Keď sa čap zlomí, napínacie koleso už nie je v osi a reťaz je pritláčaná k náboju valčeka pásu, čím sa vytvára intenzívny vzor opotrebovania na nábojoch valčekov nachádzajúcich sa najbližšie k napínaciemu kolesu. Tieto koncové valčeky teraz vykonávajú úlohu nefunkčného napínacieho kolesa reťaze, na ktorú neboli konštruované, čo vedie k ďalšiemu opotrebovaniu článkov reťaze.

Inšpektori podvozku by mali pri kontrole podvozku venovať pozornosť známkam poruchy napínacieho kolesa, najmä:

  • Príliš veľký prehyb pásu alebo nadmerné napnutie pásu
  • Infračervené snímky predných a zadných napínacích kolies a hlavnej prevodovky zaznamenávajúce abnormálne prevádzkové teploty
  • Chýbajúce koncové zátky čapov napínacieho kolesa a unikajúci olej z nábojov a poistných prvkov napínacieho kolesa
  • Abnormálne nadmerné opotrebenie nábojov valčekov pásu
  • Pozdĺžne bočné opotrebenie viditeľné na článkoch reťaze
  • Neobvyklé zvuky vychádzajúce z podvozku počas pohybu stroja

Etapy dezintegrácie napínacieho kolesa

Fáza dezintegrácieDôsledkyMetódy zistenia
Reťaz príliš napnutáZvýšené zaťaženie pohonnej sústavy, poškodenie napínacích koliesMeranie napnutia pásu
Nadmierné prehrievanie v dôsledku treniaZvýšenie teploty a tlaku, vyskočenie koncových zátok, unikajúci olejTermovízne zobrazovanie v infračervenom spektre
Puzdrá sa zaseknú na čapePriamy kontakt medzi čapom a ložiskom, odieranie materiáluPozorovanie chýbajúcich koncových zátok, únik oleja
Čap praská v extrémnych okolnostiachPoškodenie otvoru napínacieho kolesa, intenzívny vzor opotrebovania na nábojoch valčekovPozorovanie zarovnania napínacích kolies, vzor opotrebovania valčekov