Z tohto článku sa dozviete:
V pásovom podvozku má prvok zodpovedný za prenos sily na podklad obrovský význam. Po dlhú dobu sa vyrábal iba v oceľovej verzii, avšak počas prevádzky sa čoraz viac objavovali potreby, ktoré donútili konštruktérov hľadať alternatívne riešenia. Na trhu sa preto objavila potreba nájsť materiál, ktorý by sa v konkrétnych podmienkach a situáciách osvedčil lepšie. Nakoniec bola zvolená guma. Prečo sa teda pristúpilo k riešeniu odlišnému od konvenčných kovových podvozkov, ktoré sú dodnes najpopulárnejším pohonným systémom ťažkých stavebných strojov a bez ktorých by väčšina investícií (napr. regulácia väčších riek – foto nižšie) nemala šancu realizácie?

Rozdiely medzi gumenými a oceľovými pásmi
Z konštrukčného hľadiska sú prvky vyrobené z ocele a zo gumy veľmi podobné. V prípade oboch typov sú pásy vybavené kovovými prvkami na prenos pohonu, ktoré vďaka svojej hmotnosti a tvaru zabezpečujú stabilitu, bezpečnosť a možnosť práce pod vysokým zaťažením aj v tých najnáročnejších podmienkach. Oceľové reťazové pásy pozostávajú výlučne z oceľových článkov naplnených olejom alebo mazivom a utesnených polyuretánovými tesneniami. V gumových pásoch sú kovové prvky oveľa menšie a ľahšie, pričom celok spája vysokovýkonná oceľová kontinuálna páska, ktorú pri zosilnenej verzii dopĺňajú dodatočné oceľové lanká rozmiestnené po celej šírke pásu.
Výhody gumových pásov
Gumové pásy — vďaka svojej konštrukcii a vlastnostiam použitého materiálu — nezdedia nedostatky (z hľadiska práce v úzkych priestoroch či na citlivých povrchoch), ktoré sa vyskytujú pri ich kovových protějškoch. Hlavné aspekty, na ktoré sa oplatí zamerať pri porovnaní rôznych typov týchto prvkov, sú:
- pôsobenie na podklad – práce by nemali spôsobovať nadmerné poškodenia terénu bez ohľadu na stupeň zhlukovitosti pôdy,
- hmotnosť – použitie gumy namiesto kovových prvkov výrazne znižuje hmotnosť stroja,
- riziko poškodenia – vďaka gumovým prvkom a inovatívnym metódam spojenia sú poškodenia výrazne redukované,
- manévrovateľnosť – guma má v porovnaní s kovovým povrchom vyšší koeficient trenia, čo uľahčuje riadenie stroja,
- zníženie vibrácií a hluku – zvyšuje komfort práce a predlžuje životnosť zariadenia.
Vďaka týmto vlastnostiam sú stavebné stroje vybavené gumovými pásmi efektívnejšie a bezpečnejšie pri práci vo vnútri budov, v úzkych priechodoch či dokonca na záhradách rodinných domov.
PAMÄTAJTE
Gumové pásy vďaka svojej ľahkej konštrukcii a šetrnejšiemu pôsobeniu na podklad výrazne zvyšujú komfort práce a manévrovateľnosť stavebných strojov v náročných terénnych podmienkach.
Výber vhodných gumených pásov
Ak si vyberáte vhodné gumové pásy pre svoj stroj, zamerajte sa predovšetkým na ich určenie. Premyslite si, na ktoré modely strojov sú určené, na akom podklade budú pracovať a na ako dlho by mali vydržať. Týmto spôsobom zúžite obrovský výber produktov na niekoľko modelov, z ktorých ľahšie vyberiete tie najvhodnejšie pásy. Nezabudnite však zohľadniť pomer kvality a ceny. Vysoko kvalitné komponenty budú slúžiť dlhodobo, zatiaľ čo lacnejšie modely môžu viesť k nákladným a časovo náročným opravám, prípadne k potrebe skoršej výmeny pásov.

Pás s „kratším rozstupom“ – definícia a použitie dvojnásobného počtu článkov
Významná časť gumových pásov má alternatívne prevedenia konštrukcie, ktoré rovnako dobre spolupracujú s podvozkovými komponentmi daného modelu stroja. Takou alternatívou sú pásy s dvojnásobným počtom článkov a skrátenou vzdialenosťou medzi nimi. Príkladom tohto riešenia je pás s rozmermi 230×48×70 používaný na stroji Caterpillar 301.8C, kde čísla označujú šírku 230, dĺžku rozstupu 48 a počet článkov 70. Bežný pás má v tomto prípade rozmery 230×96×35, teda dlhší rozstup a o polovicu menej článkov. Riešenie s „kratším rozstupom“ ovplyvňuje predovšetkým:
- zníženie vibrácií,
- vyšší komfort práce pre obsluhu,
- stabilnejšie vedenie pásu po podvozku,
- plynulejšie pohyby stroja
UPOZORNENIE
Pri výbere gumových pásov venujte pozornosť ich určenému použitiu a kvalite, aby ste sa vyhli nákladným opravám a zabezpečili dlhodobú prevádzku svojho stavebného stroja.
Z používateľských skúseností vyplýva, že tieto pásy sú lepším riešením na väčšinu povrchov, no nájdu sa aj takí, ktorí si vedome vyberajú konvenčné pásy s menším počtom článkov. Dôvodom môže byť napríklad jednoduchšie vypadávanie materiálu z medzier medzi pásom a ostatnými prvkami podvozku (napr. pri práci na piesku).
Porovnanie vlastností gumených a oceľových pásov
Vlastnosti | Gumové pásy | Oceľové pásy |
---|---|---|
Pôsobenie na podklad | Menšie poškodenie terénu | Väčšie poškodenie terénu |
Hmotnosť | Ľahšie | Ťažšie |
Riziko poškodenia | Nižšie vďaka pružnosti a spôsobom spojenia | Vyššie, náchylné na poškodenie na tvrdých a ostrých povrchoch |
Manévrovateľnosť | Lepšia vďaka vyššiemu treniu | Horšia, nižšie trenie |
Zníženie vibrácií a hluku | Lepšie vďaka vlastnostiam gumy | Horšie, kovové prvky generujú viac hluku a vibrácií |
Komfort práce | Vyšší, vďaka redukovaným vibráciám a hluku | Nižší, viac vibrácií a hluku |
Určenie | Práca v úzkych priestoroch, na citlivých povrchoch | Práca na tvrdých, nerovných a ostrých povrchoch |