Náklady spojené s podvozkom tvoria významnú časť celkových prevádzkových nákladov pásových strojov, až 50 % celkových nákladov na údržbu počas celej životnosti stroja. Dôvodom je, že podvozok je počas prevádzky vystavený veľkým zaťaženiam a vonkajším činiteľom, ktoré časom opotrebúvajú jeho komponenty. Podvozok s nízkou výkonnosťou nielen znižuje efektivitu stroja, ale tiež ohrozuje ostatné komponenty, čo výrazne znižuje produktivitu a zvyšuje náklady. Rovnako ako všetky iné kľúčové súčasti, aj podvozok potrebuje primeranú starostlivosť a osvedčené postupy, aby sa predĺžila jeho životnosť, spomalilo opotrebovanie a výrazne znížili náklady na údržbu.

Spôsoby rozpoznávania opotrebovania podvozku stavebných strojov

Ako možno definovať opotrebovanie a aké sú hlavné faktory, ktoré naň vplývajú? Existuje mnoho definícií tohto javu. Americká spoločnosť pre skúšky a materiály (ASTM) definuje opotrebovanie ako mechanickú stratu materiálu v dôsledku kontaktu medzi dvomi povrchmi. Vo všeobecnosti môžeme rozlíšiť napríklad:

  • Adhezívne opotrebovanie, spôsobené interakciou drsností medzi dvomi dotýkajúcimi sa povrchmi, ktoré vytvárajú značnú adhezívnu silu, vedúcu nakoniec k lokálnemu zvareniu drsností a ich prasknutiu a uvoľneniu malých častíc.
  • Abrazívne opotrebovanie, ktoré vzniká, keď vonkajšie častice alebo drsný tvrdý povrch kĺže po relatívne mäkkom povrchu.
  • Únavové opotrebovanie je výsledkom vzniku trhlín a dutín v pevných kontaktných povrchoch, zosilnených neustálym striedavým zaťažením.
  • Fretting je spôsobené neustálym cyklickým trením s malou amplitúdou medzi dvomi povrchmi.
  • Erozične opotrebovanie je spôsobené rýchlym prúdením častíc alebo kvapalín po povrchoch.
  • Korózia a oxidačné opotrebovanie sa vyskytujú ako kombinovaný účinok chemických a mechanických vplyvov.

PAMÄTAJTE
Vyhýbanie sa nadmernej rýchlosti pri prevádzke pásových strojov významne znižuje opotrebovanie podvozku a náklady na údržbu.

Opotrebovanie podvozku je spôsobené predovšetkým prvými dvoma vyššie uvedenými druhmi a môžu ho zhoršiť ešte ďalšie tri hlavné faktory, ktoré však dokážeme riadiť a kontrolovať. Sú to:

  • Zlé návyky pri obsluhe stroja, najmä nadmerná rýchlosť
  • Zaťaženie
  • Prítomnosť vonkajších abrazívnych materiálov

V tomto článku zanalyzujeme prvý faktor, teda zlé návyky operátorov pri obsluhe pásových strojov, najmä z hľadiska rýchlosti, hoci zaťaženie hrá v týchto návykoch rovnako dôležitú úlohu.

7 typických chýb, ktorým sa treba vyhnúť pri používaní pásových strojov na zníženie opotrebovania podvozku

S časom sa opotrebujú prvky podvozku strojov s oceľovými pásmi alebo gumovými pásmi. Existujú však spôsoby, ako tento nevyhnutný proces obmedziť, vrátane vhodnej dennej údržby stroja a podvozku. Zdokonaľovanie prevádzkových techník umožňuje eliminovať zlé návyky, ktoré vedú k poruchám, dodatočným nákladom a zníženej produktivite. Nižšie nájdete 7 najčastejších chýb pri používaní pásových strojov, ktorých odstránenie predĺži životnosť podvozku a spomalí proces opotrebovania, ktorý však zostáva nevyhnutný.

1. Vysoké rýchlosti pri jazde vpred a vzad

Niekedy je výhodné pracovať vyššou rýchlosťou, ale tento zvyk urýchľuje opotrebovanie podvozku a jeho jednotlivých komponentov, ako sú spoje, vnútorné puzdrá, kladky, rovnako ako hnacie koleso a napínacie koleso. Vo všeobecnosti je lepšia práca s plným zaťažením pri nízkej rýchlosti než s polovičným zaťažením pri vyššej rýchlosti. Aj keď sa to nemusí zdať zrejmé, prvý prístup umožňuje rýchlejšie dokončenie práce, šetrí palivo a zabraňuje predčasnému opotrebovaniu podvozku. Jazda vzad môže byť tiež nebezpečná pri vysokých aj nízkych rýchlostiach. Jazda vzad urýchľuje opotrebovanie puzdier a hnacích kolies, preto sa odporúča cúvať iba v nevyhnutných prípadoch, na krátke vzdialenosti a nikdy nadmerne nezrýchľovať.

2. Zbytočné pohyby

Niektorí operátori majú tendenciu používať pásové stroje mimo pracovnej oblasti, napríklad počas obednej prestávky. Toto zvyšuje opotrebovanie podvozku na úkor produktivity a zároveň zbytočne plytvá palivom. Pri pohyboch nesúvisiacich s prácou je dobrým zvykom používať iné, primeranejšie prostriedky dopravy.

3. Ostré riadenie

Otočenie pásového stroja proti sebe urýchľuje opotrebovanie prvkov podvozku a zároveň vytvára vysoké neproduktívne namáhanie, ktoré tento jav ešte zhoršuje. Odporúča sa vyhnúť sa tejto technike, pokiaľ to nevyžadujú pracovné podmienky: ostré manévre riadením takmer nikdy nie sú nevyhnutné. Najlepšou metódou otáčania je postupné nakláňanie stroja počas jazdy vpred alebo vzad. Plynulé zatáčanie sa ľahšie vykonáva, znižuje maximálne zaťaženie a opotrebovanie podvozku na minimum a zároveň obmedzuje potenciálne poškodenie súčastí pri poruche.

4. Neustále otáčanie v rovnakom smere

Opotrebovanie stroja je nakoniec nevyhnutné, ale pozornosť pri otáčaní stroja môže jeho opotrebovanie vyrovnať. Ak sa budete stále otáčať v rovnakom smere, komponenty podvozku na jednej strane sa opotrebujú skôr než na druhej: napríklad častejšie otáčanie doľava spôsobí skoršie opotrebovanie pravej strany. Pokiaľ je to možné, stroj treba občas otočiť v rôznych smeroch. Toto je typická chyba pri používaní buldozérov.

5. Nesprávne používanie radlice buldozéra

Aby buldozér efektívne pracoval pri plnom zaťažení, je dôležité počas jazdy dbať na polohu prednej radlice. Ak zostane príliš naklonená k povrchu, bude pokračovať v tlačení aj vtedy, keď to už nie je potrebné. Nesprávne nastavenie čepele sťažuje pohyb stroja, spotrebúva veľa energie s obmedzeným účinkom a vytvára nadmerné namáhanie, čo ohrozuje aj poškodenie čepele. Zároveň dochádza k šmyku podvozku, čo vedie k opotrebovaniu bez primeraného zvýšenia produktivity, postupne ničiac súčiastky. Najefektívnejšou metódou je kopať len do plného zaťaženia prednej radlice a potom ju zdvihnúť od zeme, aby stroj mohol lepšie pracovať.

6. Nesprávny uhol ryhu

Pri ryhovaní dochádza tiež k šmyku. Keď ryh začína prenikať do zeme, zadná časť stroja sa zdvíha, čo spôsobuje nerovnováhu. Udržiavanie tohto náklonu je zlým zvykom, pri ktorom sa vyvíja nadmerná sila na predné časti stroja, vrátane prednej časti podvozku. Po preniknutí zeminou je potrebné nastaviť ryh v pracovnej polohe tak, aby boli hmotnosti rozložené rovnomernejšie, čo umožní stroju správne sa pohybovať a predĺži životnosť podvozku.

Typická chyba pri používaní bágrov

7. Pohyb smerom k hnaciemu kolu

Správna jazda vpred spočíva v umiestnení hnacieho kolesa podvozku vždy vzadu. Je potrebné vyhnúť sa jazde bágrom s kabínou obrátenou k hnaciemu kolu. Bager síce dokáže takto postupovať, ale podvozok sa efektívne točí dozadu, čo zbytočne preťažuje jeho súčiastky. Jazda vzad by mala byť čo najviac obmedzená, pretože urýchľuje opotrebovanie podvozku a zvyšuje náklady na údržbu.

V nasledujúcom článku podrobne rozoberieme ďalšie dva faktory, zaťaženie a prítomnosť vonkajších abrazívnych látok, ktoré majú ešte priamyší vplyv na opotrebovanie podvozku.

Typy opotrebovania podvozku a chyby obsluhy ovplyvňujúce opotrebovanie

Typ opotrebovaniaPopisChyby obsluhy
Adhezívne opotrebovanieVyplynulé z interakcie drsností medzi povrchmi vedúce k prasknutiu a uvoľneniu častíc.Nadmierna rýchlosť, ostré riadenie.
Abrazívne opotrebovanieVyskytuje sa, keď tvrdý povrch kĺže po mäkkom.Zlé návyky operátorov, zbytočné pohyby.
Únavové opotrebovanieVznik trhlín a dutín na kontaktných povrchoch pri striedavom zaťažení.Zaťaženie, zlé prevádzkové techniky.
FrettingCyklické trenie s malou amplitúdou medzi povrchmi.Nesprávne nastavenie ryhu.
Erozičné opotrebovanieSpôsobené rýchlym prúdením častíc alebo kvapalín po povrchoch.Nesprávne používanie radlice buldozéra.
Korózia a oxidačné opotrebovanieKombinovaný účinok chemických a mechanických procesov.Zlé údržbové návyky.