Z tohto článku sa dozviete:
Zaťaženie a abrazívne materiály: Ako sa vysporiadať s týmito faktormi, aby sa predĺžila životnosť podvozka
Ako sme uviedli v predchádzajúcom článku, náklady na údržbu podvozka pásového vozidla počas celej doby prevádzky môžu predstavovať až 50 % celkových výdavkov. Opotrebenie týchto komponentov je nevyhnutné vzhľadom na dynamické zaťaženie a vonkajšie faktory. Avšak správne riadenie stroja môže zabezpečiť výrazné zníženie nákladov na údržbu pri súčasnom zvýšení produktivity.
V poslednom článku s názvom „Zníženie opotrebovania podvozka časť 1“ sme predstavili tému znižovania opotrebovania podvozka a podrobne rozobrali zlé návyky pri obsluhe stroja, ako je nadmerná rýchlosť. Existujú ešte dva faktory ovplyvňujúce opotrebovanie, ktoré môžeme kontrolovať, aby sme predĺžili životnosť a zlepšili výkon:
- Zaťaženie
- Prítomnosť vonkajších abrazívnych materiálov.
Hlavné faktory opotrebovania podvozka súvisiace so zaťažením
Nadmierne napätie pásovej reťaze
Toto je riadený faktor s najväčším vplyvom na opotrebenie podvozka. Prílišné napínanie pásových reťazí v dôsledku pracovných podmienok zvyšuje aj opotrebovanie vonkajšieho priemeru púzdier. Odhaduje sa, že opotrebovanie je o 50 % až 75 % rýchlejšie v porovnaní s použitím správne nastaveného reťaze.
NEZABUDNITE
Udržiavanie správneho napätia pásu a pravidelné čistenie podvozka patria medzi kľúčové opatrenia, ktoré výrazne predlžujú životnosť podvozka pásového vozidla a znižujú prevádzkové náklady.
Nadmierna šírka pásovej platne

Používanie širších platní, než je nevyhnutné pre pohyb stroja, môže výrazne skrátiť životnosť podvozka. Tlak na prvky reťaze je úmerný šírke platne. Napríklad 36-palcová platňa vytvára až o 50 % väčšie napätie v porovnaní so 24-palcovou platňou, a nadmerné napätie môže viesť k prasknutiu.
Nepotrebne široké platne:
- Narúšajú stabilitu reťaze;
- Ovplyvňujú moment dotiahnutia skrutiek platne;
- Urýchľujú únik oleja pri mazaných reťaziach;
- Znižujú obratnosť a všestrannosť vozidla.
Stroje s nízkym tlakom na pôdu (LGP) však môžu byť vybavené širokými platňami. Dôvodom je, že hmotnosť vozidla, ak sa pohybuje iba v mäkkom teréne, sa na širšej platni rozloží rovnomernejšie.
Nadmierna hmotnosť stroja
Nadmierna hmotnosť stroja, napríklad v dôsledku namontovania nepotrebného príslušenstva, zvyšuje zaťaženie podvozka, čo podporuje predčasné opotrebenie. Dá sa tomu vyhnúť tým, že stroj nebudete preťažovať a nenamontujete žiadne prvky, ktoré nie sú prísne nevyhnutné na vykonanie úlohy.
Nesúosovosť komponentov



Nesúosovosť komponentov podvozka, ktoré sa dostávajú do kontaktu v dôsledku nesprávnej údržby alebo nadmerného zaťaženia, spôsobuje nerovnomerné a zrýchlené opotrebenie. Rozdiely v opotrebení medzi pravou a ľavou stranou, prednou a zadnou časťou pásu, vnútri či mimo pásu, ak nie sú dôsledkom typu práce alebo spôsobu používania stroja, sú často výsledkom nesprávneho nastavenia rámu, napínacieho kolesa a hnacieho kolesa. Čím väčší a ťažší stroj, tým vyššie riziko nesúosovosti komponentov. Jedným z faktorov, ktorý túto nesúosovosť ešte zvýrazňuje, je už spomínané nadmerné napätie pásovej reťaze, pretože zvyšuje zaťaženie medzi spolupracujúcimi časťami. Preto je dôležité odstrániť všetky nesúosovosti pred inštaláciou nového podvozka. Ako rozpoznať tento problém? V zásade možno prítomnosť nesúosovosti overiť vizuálne, pozorným sledovaním nesprávnych stop opotrebenia na spodných kladkách.
POZOR
Nadmerné napätie pásovej reťaze môže zrýchliť opotrebenie podvozka až o 75 %, preto je kľúčové jeho pravidelné kontrolovanie a správne nastavenie.
Otáčanie sa na hnacom kolese počas kopania (jeden z najčastejších zlých návykov pri používaní rýpadiel)
Tento zlý návyk generuje nadmerné dynamické zaťaženie hnacieho kolesa (čo tiež spôsobuje, že stroj má tendenciu k trhaniu), ktoré následne pôsobí na púzdra, čo vedie k zrýchlenému poškodeniu ich konštrukcie a ďalších komponentov podvozka.
Prítomnosť vonkajších abrazívnych materiálov

Čistenie stroja
Na konci každého pracovného dňa by operátori mali venovať čas dôkladnému očisteniu všetkých nečistôt, ktoré sa nahromadili na pásovom podvozku. Ak sú pásy zanesené hlinou, stroj bude mať väčšie problémy s obsluhou, plytvajúc energiou a generujúc dodatočné zaťaženie, ktoré skracuje životnosť podvozka. Tento jav je obzvlášť kritický v oblastiach s chladným podnebím, kde sa blato, špina a sutiny majú tendenciu zamŕzať. Ďalším negatívnym dôsledkom znečistenia stroja je zrýchlené opotrebenie zubov hnacieho kolesa a vonkajšej strany púzdier reťaze v dôsledku nesprávneho styku týchto prvkov. Tento problém sa týka aj kladiek, a to ako spodných, tak aj nosných, až po úplné zablokovanie. Naznačuje to vznik plochých oblastí na behúni. Nakoniec, s časom prítomnosť blata vytvára na prvkoch podvozka dodatočné vrstvy materiálu, čo vyvoláva nadmerné napätie v reťaziach a tým ešte viac zvyšuje rýchlosť opotrebenia. Môžu sa používať tlakové systémy čistenia vodou. Avšak je potrebné dbať na opatrnosť: nikdy nesmerujte prúd vody na namazané zátky reťaze! Môže to spôsobiť ich posun a vypadnutie z lôžok, čo vedie k strate mazania.
Faktory ovplyvňujúce opotrebovanie podvozka a preventívne opatrenia
Faktory ovplyvňujúce opotrebovanie podvozka | Popis | Dôsledky | Preventívne opatrenia |
---|---|---|---|
Nadmierne napätie pásovej reťaze | Prílišné napínanie pásových reťazí v dôsledku pracovných podmienok. | Zrýchlené opotrebenie vonkajšieho priemeru púzdier, opotrebovanie o 50 %–75 % rýchlejšie než pri správnom nastavení reťaze. | Pravidelná kontrola a nastavenie napätia reťaze. |
Nadmierna šírka pásovej platne | Používanie širších platní, než je nevyhnutné pre pohyb stroja. | Zvýšené napätie na prvky reťaze, nestabilita reťaze, zrýchlený únik oleja, znížená obratnosť a všestrannosť vozidla. | Výber vhodnej šírky platní podľa pracovných podmienok. |
Nadmierna hmotnosť stroja | Preťaženie stroja namontovaním nepotrebného príslušenstva. | Zvýšené zaťaženie podvozka, predčasné opotrebenie. | Vyhnúť sa preťažovaniu stroja a montáži nepotrebných prvkov. |
Nesúosovosť komponentov | Nesprávna údržba alebo nadmerné zaťaženie spôsobujúce nesúosovosť komponentov podvozka. | Nerovnomerné a zrýchlené opotrebenie komponentov podvozka. | Pravidelná údržba a kontrola súosovosti komponentov. |
Otáčanie sa na hnacom kolese | Častý zvyk otáčať sa na hnacom kolese počas kopania. | Nadmerné dynamické zaťaženie hnacieho kolesa, zrýchlené poškodenie púzdier a ďalších komponentov podvozka. | Vyhnúť sa otáčaniu sa na hnacom kolese počas kopania. |
Prítomnosť vonkajších abrazívnych materiálov | Hromadenie špiny, blata a sutiny na pásovom podvozku, najmä v chladnom podnebí. | Zvýšené opotrebenie zubov hnacieho kolesa, púzdier reťaze, kladiek a vznik nadmerného napätia v reťaziach. | Denné čistenie podvozka, vyhnúť sa smerovaniu prúdu vody na namazané zátky reťaze. |