Z tohto článku sa dozviete:
Použitie gumového pásu je šetrnejšie k životnému prostrediu než použitie oceľového pásu. Zvýšená mobilita, znížené vibrácie a minimalizovaný hluk, ktoré prispievajú k pohodliu obsluhy, umožňujú dosiahnuť maximálnu pracovnú efektivitu. Gumový pás sa vyznačuje vynikajúcou stabilitou pri prevádzke. Používa sa v mnohých poľnohospodárskych a priemyselných strojoch, napr. v minibágeroch, rýpadlách, kombajnoch a traktoroch.
Na druhej strane gumové návleky na podložky, ktoré sa dajú jednoducho namontovať na oceľové pásy, sú zároveň funkčné aj efektívne.
Výhody
- Menej poškodená pôda – pri práci na asfalte alebo betóne dochádza k menšiemu poškodeniu povrchu v porovnaní s oceľovými ekvivalentmi.
- Nízka úroveň vibrácií a hluku – správne nastavenie pruženia pásu účinne redukuje hluk a vibrácie. V kombinácii s pružnosťou materiálu to predlžuje životnosť stroja a zároveň znižuje námahu obsluhy.
- Nízka tlaková sila – nízky tlak pozitívne ovplyvňuje komfort riadenia stroja na mäkkom podklade, ako je piesok alebo mokrý povrch.
- Znížená hmotnosť stroja – nižšia hmotnosť pri použití gumového pásu znamená menšiu celkovú hmotnosť stroja, čo zvyšuje maximálnu rýchlosť vozidla.
- Ďalšie prevádzkové schopnosti – pásy majú dvojité ťahanie v porovnaní so strojom rovnakej hmotnosti na kolesovom podvozku. Táto vlastnosť umožňuje lepšiu ovládateľnosť pri nízkych i vysokých rýchlostiach, ako aj vyššiu ťažnú schopnosť.
NEZABUDNITE
Správne napätie gumového pásu výrazne predlžuje jeho životnosť a zlepšuje pracovný výkon stroja.
Konštrukcia
- Gumená vrstva – vyrobená zo zmesi prírodnej a syntetickej gumy, ktorá má odolnosť voči oderu a pružnosť. Na bahnitom podklade sa neprilepí. Na tvrdších povrchoch vonkajší behúň minimalizuje hluk a vibrácie.
- Kovové jadro – samo sa spája s hnacím kolesom a zabraňuje sklzávaniu gumového pásu z kolesa. Používame špeciálny spojovací systém na dosiahnutie pevného spojenia kovového jadra s gumovou vrstvou.
- Oceľový kord – pri zohľadnení hmotnosti stroja a jeho nosnosti rozhodujeme o počte a sile oceľových drôtov vedúcich pozdĺž pásu, čo určuje celkovú pevnosť gumového pásu.
Príručka možných problémov
1. Povrch/hrana pásu je narezaná alebo roztrhnutá.

Pravdepodobné príčiny
- Nadmerný vonkajší tlak spôsobuje poškodenie kovového vodiča gumového pásu.
- Nesprávne napnutý pás môže viesť k deformácii. Pri nadmernom vonkajšom tlaku sa jazdná kladka a hnacie koleso môžu posunúť smerom k strednej ovládacej doske a zvýšiť tlak na kovový vodič. Keď sa kamene alebo cudzie látky dostanú k vodiču, tlak sa prenáša na napínacie koleso, jazdnú kladku a hnacie koleso. Pri prudkom otáčaní stroja a nadmernom tlaku môže kovový vodič utrpieť poškodenie.
- Korózia kovového vodiča spôsobená drážkami.
- Keď sú drážky opotrebované vonkajšími látkami, ako sú ostré kamene, vlhkosť sa dostane cez drážky pásu k vodiču a spôsobuje koróziu.
Odporúčané opatrenia
- Zabráňte pohybu po ostrých alebo nerovných povrchoch.
- Ak je to možné, vyhnite sa dlhému pohybu po asfalte alebo betóne, pretože to spôsobuje vysoké trenie. Odporúča sa preprava nákladným autom alebo iným vozidlom.
- Uistite sa, že pás je správne napnutý. Po použití odstráňte z rámu a pásu vonkajšie nečistoty, ako je blato.
2. Poškodenie kovového vodiča gumového pásu

Pravdepodobné príčiny
- Nadmerný vonkajší tlak spôsobuje poškodenie kovového vodiča gumového pásu.
- Nesprávne napnutý pás môže viesť k deformácii. Pri nadmernom vonkajšom tlaku sa jazdná kladka a hnacie koleso môžu posunúť smerom k strednej ovládacej doske a zvýšiť tlak na kovový vodič. Keď sa kamene alebo cudzie látky dostanú k vodiču, tlak sa prenáša na napínacie koleso, jazdnú kladku a hnacie koleso. Pri prudkom otáčaní stroja a nadmernom tlaku môže kovový vodič utrpieť poškodenie.
- Korózia kovového vodiča spôsobená drážkami.
- Keď sú drážky opotrebované vonkajšími látkami, ako sú ostré kamene, vlhkosť sa dostane cez drážky pásu k vodiču a spôsobuje koróziu.
POZOR
Vyhnite sa pohybu po ostrých povrchoch, aby ste zabránili poškodeniu gumových pásov!
Odporúčané opatrenia
- Pravidelne kontrolujte napätie gumového pásu a udržiavajte ho.
- Vyhnite sa povrchom s množstvom kameňov a inými škodlivými prvkami, minimalizujte opotrebenie pásu pomalou jazdou.
- Vyhnite sa prudkým otočeniam, zatáčajte pod veľkým uhlom.
3. Odlomenie kovových vložiek / vypadávanie článkov pásu

Pravdepodobné príčiny
- K tomu dochádza v dôsledku nadmernej vonkajšej sily. Ak pás nie je správne napnutý, pri otáčaní a zmene polohy sa nad napínacím kolesom alebo strednou ovládacou doskou bude hromadiť nadmerný tlak, čo poškodí pás. Ďalším príkladom nadmernej vonkajšej sily je poškodenie hnacieho kolesa (napríklad zlom zuba), kedy sa tlak kumuluje nad kovovým jadrom pásu a poškodzuje ho.
- Ďalej k tomu dochádza v dôsledku korózie. Kovová vložka je pripevnená k gumovému pásu pomocou spojiva. Spojivo však chemikálie, kompost/malta alebo soľ degradujú. Po mnohých hodinách prevádzky sa kovové jadro môže poškodiť.
Odporúčané opatrenia
- Kontrolujte napätie pásu každých 50 prevádzkových hodín. Udržanie správneho napätia môže predĺžiť životnosť produktu.
- Uistite sa, že operátor vykonáva pomalé a široké otáčky stroja.
- Pri pohybe po kamenistej ceste jazdite pomaly.
- Po každom použití stroja pás dôkladne umyte vodou a udržiavajte ho v suchu.
4. Praskliny na bokoch pásu

Pravdepodobné príčiny
- Keď stroj pracuje na úzkych alebo nerovných cestách, boky pásu sa môžu ohýbať a následne praskať.
Odporúčané opatrenia
- Dbajte na to pri práci na úzkych cestách, pri výrube stromov alebo na stavenisku s popraskanými betónovými úsekmi.
5. Praskliny na ohybe

Pravdepodobné príčiny
- Ozonové praskliny: Guma na ohybe sa napína, keď sa nachádza na konci pásu, blízko hnacieho a napínacieho kolesa. Tento typ praskania je spôsobený dlhodobým státím stroja alebo jeho nečinnosťou.
- Praskliny v dôsledku ohybu: Vznikajú opakovaným napínaním gumy počas jazdy. Ak sa tento proces opakuje, praskliny sa môžu objaviť na celom páse.
Odporúčané opatrenia
- Zabezpečte pohyb pásu aspoň raz za mesiac. Vyhnite sa priamemu slnečnému žiareniu a udržiavajte pás v suchu pomocou plachiet alebo krytu.
STAROSTLIVO SA STARAJTE O SVOJE GUMOVÉ PÁSY! ČÍM VIAC POZORNOSTI IM VENKUJETE PRI ZÁKLADNÝCH ÚKONOCH, TÝM DLHŠIE VÁM BUDÚ SLUŽIŤ AKO ÚČINNÝ PRACOVNÝ NÁSTROJ!
Najčastejšie problémy s gumovými pásmi, príčiny a odporúčané opatrenia
Problém s gumovým pásom | Pravdepodobné príčiny | Odporúčané opatrenia |
---|---|---|
Povrch/hrana pásu je narezaná alebo roztrhnutá | – Nadmerný vonkajší tlak; Nesprávne napätie pásu; Korózia kovového vodiča; Vonkajšie látky (napr. kamene) | – Vyhnite sa ostrým a nerovným povrchom; Prepravujte stroj na dlhšie vzdialenosti; Udržiavajte správne napätie pásu; Odstraňujte vonkajšie nečistoty po použití |
Poškodenie kovového vodiča | – Nadmerný vonkajší tlak; Nesprávne napätie pásu; Korózia kovového vodiča | – Pravidelné kontrolujte a udržiavajte napätie pásu; Vyhnite sa povrchom s kameňmi; Zatáčajte pod širokým uhlom |
Odlomenie kovových vložiek / vypadávanie článkov pásu | – Nadmerná vonkajšia sila; Korózia; Chemikálie a soľ | – Kontrolujte napätie pásu každých 50 prevádzkových hodín; Vykonávajte pomalé a široké otáčky; Pás dôkladne umyte po každom použití |
Praskliny na bokoch pásu | – Práca na úzkych alebo nerovných cestách | – Dbajte na prácu na úzkych cestách a staveniskách |
Praskliny na ohybe | – Ozonové praskliny (dlhodobé státie); Praskliny v dôsledku ohybu | – Pohybujte pás aspoň raz mesačne; Vyhnite sa priamemu slnku a udržiavajte pás v suchu |