Postupy, ktoré treba dodržiavať pre rýchlu a bezpečnú výmenu starých prevodoviek

Oprava prevodovky je dlhá, zložitá a nákladná operácia. V prípade porúch alebo opotrebenia je často najlepšou voľbou výmena za novú prevodovku: postup je jednoduchší a lacnejší a zároveň výrazne skracuje prestoje stroja.

Pozrime sa podrobne, ako vymeniť planetové prevodovky, ktoré sa bežne montujú v strojoch s hydrostatickým pohonom, vrátane mnohých pásových podvozkov.

Výmena prevodovky

Po zistení príčiny poruchy, závady alebo druhu opotrebenia možno prevodovku vymeniť, pričom demontáž je možné začať nasledujúcimi krokmi:

  1. Odstráňte pohonný reťaz.
  2. Ak plánujete znova použiť hnacie koleso alebo ho demontovať zo starej hlavnej prevodovky, urobte tak teraz, kým je prevodovka stále namontovaná na stroji.
  3. Odstráňte kryt chrániaci prevodovku z vnútra rámu stroja.
  4. Uvoľnite skrutky upevňujúce prevodovku na stroji (bez úplného odskrutkovania).
  5. Opatrne zabezpečte prevodovku popruhom s dostatočnou pevnosťou, aby sa predišlo jej pádu. Pripojte záves k zdvíhaču, aby záves držal prevodovku počas demontáže.
  6. Zabezpečte identifikáciu počas montáže nového zariadenia.
  7. Zatvorte potrubia: je to veľmi dôležité na zabránenie znečisteniu hydraulického systému!
  8. Pred pokračovaním ďalej sa uistite, že pred prevodovkou na strane hnacieho kolesa sa nikto nenachádza.
  9. Vyšrúbujte skrutky upevňujúce prevodovku vo vnútri stroja.
  10. Začnite vyťahovanie hlavnej prevodovky.
  11. Ak je prevodovka zaseknutá v podvozku, použite páku na strane ozubeného kolesa dole: pomôže to zabrániť zaseknutiu v dôsledku jej hmotnosti.

Kontroly potrebné pred inštaláciou novej hlavnej prevodovky

Vyhnite sa znečisteniu systému

Je nevyhnutné odstrániť všetky nečistoty a blato z oblasti, kde bude namontovaná nová prevodovka, s osobitným dôrazom na hydraulické potrubia. Je potrebné uvoľniť malý objem kvapaliny, aby sa odstránili všetky čiastočky, ktoré mohli vniknúť do potrubia počas demontáže starej hlavnej prevodovky. Dôležité je tiež vykonať čistiaci cyklus obvodu pomocou súpravy filtrov (postačí filter 100 bar, 10 mikrónov). Čistenie sa dosiahne vytvorením prietokovej slučky medzi dvoma hlavnými výstupnými a vratnými portami a súčasným prepojením pilotnej vetvy druhej rýchlosti s výpustnou vetvou. Po pripojení tohto systému spustite motor v oboch smeroch asi na dvadsať minút.

Na konci čistiaceho postupu je potrebná výmena hydraulických filtrov. Mali by sa potom vymieňať každých 1000 prevádzkových hodín.

Skontrolujte hladinu hydraulickej kvapaliny

Po demontáži starej hlavnej prevodovky a spustení čistiaceho cyklu je nevyhnutné skontrolovať hladinu hydraulickej kvapaliny. Ak je pod minimom, doplňte ju na primeranú úroveň, približne do polovice medzi značkou minima a maxima. V prípade potreby sa riaďte návodom výrobcu stroja. Dávajte pozor, aby ste nemiešali rôzne druhy hydraulických kvapalín!

NEZABUDNITE
Pred montážou novej prevodovky sa vždy uistite, že hydraulické potrubia sú čisté a správne pripojené, aby ste predišli poškodeniu systému a zabezpečili bezpečnú prevádzku stroja.

Montáž novej prevodovky

Po všetkých kontrolách je možné novú prevodovku namontovať nasledujúcim spôsobom:

  1. Pripojte záves s dostatočnou pevnosťou k novej prevodovke.
  2. Opakujte postup demontáže v opačnom poradí (od kroku 11 po 1).
  3. Pripojte hlavný výstup a vratné potrubia (s najväčším priemerom) vychádzajúce z riadiaceho ventilu.
  4. Umiestnite posledné potrubia do dostatočne veľkej nádoby, aby zachytila kvapalinu, ktorá môže vytiecť počas ďalších fáz inštalácie.
  5. Spustite hydraulický motor v kľude, so strojom zdvihnutým nad zem, a pracujte pri veľmi nízkej rýchlosti.
  6. Zapnite druhú rýchlosť stroja a zistite, ktorá vetva uvoľňuje kvapalinu do nádoby.
  7. Pripojte túto vetvu k dvom pilotným portom rýchlosti.
  8. Ak má stroj iba jednu rýchlosť, je potrebné vytvoriť obchádzku pomocou potrubia spájajúceho medzi druhým pilotným portom rýchlosti a výpustným portom umiestneným smerom nadol, podľa strany stroja, na ktorej je prevodovka namontovaná.

Poznámka: vždy skontrolujte, či sú hydraulické potrubia správne pripojené! Nesprávne pripojenie môže spôsobiť poškodenie hydraulického motora. V niektorých strojoch sa ľahko pomýli pilotná prípojka druhej rýchlosti s výpustnými prípojkami (pozri nasledujúci odsek). Tiež môže byť ťažké určiť, ktorú vetvu pripojiť ku ktorému portu. Preto buďte v tejto fáze veľmi opatrní a skontrolujte vyššie uvedené označenia. V prípade pochybností sa odporúča obrátiť sa na odborníka.

Možné konfigurácie prípojok hlavnej prevodovky ITR

Výstupné a vratné porty (ZELENÉ):

Všeobecné označené ako A a B, ide o hlavné vstupné a výstupné potrubia, ktoré sú zvyčajne väčšie ako ostatné, aby umožnili väčší prietok hydraulickej kvapaliny. V niektorých prípadoch sú to jediné porty na koncovom kolektore. Ak má prevodovka štyri porty, A a B sa nachádzajú centrálne na zadnom kolektore.

Výpustné porty (MODRÉ):

Väčšina moderných prevodoviek má dva výpustné porty, zvyčajne umiestnené pri dvoch hlavných portoch. Konvenciálne sú označené ako C1 a C2. Polohu výpustného hrdla je možné zvoliť uzavretím jedného z nich zátkou. Na vypúšťanie vzduchu sa použije vyššie umiestnené hrdlo, dolné sa uzavrie zátkou. Je dôležité venovať pozornosť umiestneniu výpustnej zátky. Prevodovky sa dodávajú s jedným výpustným otvorom uzavretým kovovou zátkou a druhým plastovou. To neznamená, že ide o správnu montážnu konfiguráciu: v závislosti od strany, na ktorej je hlavná prevodovka namontovaná, môže byť potrebné prehodiť polohu výpustného pripojenia. Nesprávne pripojenie výpustnej vetvy môže spôsobiť poruchu.

Upozornenie: v niektorých prípadoch sú modré porty umiestnené centrálne, a nie vedľa hlavných zelených portov! Je dôležité nikdy nepripojovať hlavné potrubia k modrým portom. Táto chyba by spôsobila mechanickú a hydraulickú poruchu a vytvorila by nebezpečnú situáciu pre obsluhu.

Rýchlostný port (ČERVENÝ):

Pilotný port rýchlosti je zvyčajne najmenší na koncovom pohone. V závislosti od modelu môže byť umiestnený vpredu, zboku alebo vzadu.

Nižšie uvádzame niektoré typické konfigurácie portov v našich prevodovkách:

Kontrola hydraulickej kvapaliny pred spustením prevodovky

Pred spustením novo namontovanej prevodovky je potrebné znovu skontrolovať hladinu hydraulickej kvapaliny. Únik mohol nastať počas demontážnych a montážnych postupov. V prípade potreby doliať na požadovanú úroveň.

Upozornenie! Výmena hydraulickej kvapaliny po približne 100 prevádzkových hodinách nového motora je veľmi dôležitá. Čistá, neskontaminovaná hydraulická kvapalina je vždy nevyhnutná pre správnu funkciu hydraulického motora a mala by sa meniť každých 500 prevádzkových hodín.

Postup výmeny hydraulickej kvapaliny je nasledovný:

  1. Vypustite kvapalinu, keď je prevodovka horúca, otočením tak, aby jedna z matíc smerovala nadol.
  2. Odskrutkujte obe zátky a nechajte kvapalinu odtiecť. Ak je hladina prevodovky príliš vysoká, môže to naznačovať možnú závadu (pozri príručku na riešenie problémov).
  3. Keď prietok hydraulickej kvapaliny prestane, prevodovka je pripravená na doplnenie.
  4. Umiestnite jeden z plniacich otvorov hore.
  5. Doplňte do prevodovky primerané množstvo hydraulickej kvapaliny.
  6. Vymeniť zátky. Teraz pripojte tlakomer k obvodu a zmerajte tlak hydraulickej kvapaliny, kontrolujúc, či sú dodržané špecifikácie výrobcu. Po všetkých pripojeniach a nevyhnutných kontrolách možno prevodovku spustiť na pohyb dopredu alebo dozadu pri minimálnej rýchlosti motora, aby sa overila správna funkcia.

Prevodovky spĺňajúce rôzne požiadavky používateľov

**Spoločnosť Glimat dodáva prevodovky alebo samostatné redukčné prevodovky s vynikajúcim pomerom kvality a ceny, s možnými zákazkovými riešeniami a zameniteľnosťou pre stroje od 0,5 do 50 ton. Kontaktujte nás pre oboznámenie sa s kompletnou ponukou.

Kľúčové etapy výmeny prevodovky a nevyhnutné kontroly

KrokPopis
1. Demontáž starých prevodoviekOdstráňte pohonný reťaz, uvoľnite upevňovacie skrutky, zabezpečte prevodovku a demontujte ju.
2. Čistenie systémuOdstráňte nečistoty z oblasti montáže, vyčistite hydraulické potrubia, vykonajte čistiaci cyklus.
3. Kontrola kvapalínSkontrolujte hladinu hydraulickej kvapaliny, v prípade potreby ju doplňte.
4. Montáž novej prevodovkyNamontujte novú prevodovku, pripojte potrubia, skontrolujte správnosť pripojení.
5. Overenie správnostiSpustite hydraulický motor pri minimálnej rýchlosti a skontrolujte funkciu prevodovky.